Wymiana oleju w Multitronic – jak dbać o przekładnię i jaki olej do Multitronic wybrać?
Redakcja 29 stycznia, 2025Motoryzacja i transport ArticleAutomatyczna skrzynia biegów to jeden z kluczowych podzespołów nowoczesnego samochodu, a w przypadku bezstopniowej przekładni Multitronic, odpowiednia konserwacja ma kluczowe znaczenie dla jej trwałości i sprawności. Właściwa wymiana oleju w Multitronic jest nie tylko zalecana, ale wręcz konieczna, by uniknąć kosztownych napraw.
Dlaczego wymiana oleju w Multitronic jest konieczna?
Bezstopniowa skrzynia biegów Multitronic to skomplikowane technologicznie rozwiązanie, które do prawidłowego działania wymaga specjalistycznego oleju. W przeciwieństwie do klasycznych automatycznych skrzyń biegów, przekładnia CVT (Continuously Variable Transmission) opiera się na systemie metalowych kół stożkowych i łańcucha, który pracuje pod dużym obciążeniem. Właściwa wymiana oleju w Multitronic zapobiega nadmiernemu zużyciu tych elementów i minimalizuje ryzyko kosztownych usterek.
Wielu producentów samochodów deklaruje, że olej przekładniowy nie wymaga wymiany przez cały okres eksploatacji pojazdu, ale rzeczywistość jest zupełnie inna. W praktyce Multitronic wymaga regularnej wymiany oleju co około 60 000 km, a w przypadku intensywnej eksploatacji – nawet częściej. Powodem jest naturalne zużywanie się oleju, który traci swoje właściwości smarne, co prowadzi do przegrzewania skrzyni i szybszego zużycia kluczowych podzespołów.
Nieprawidłowa konserwacja może skutkować poważnymi problemami, takimi jak:
- Przeciążenie mechanizmu wariatorów – zużyty olej nie zapewnia odpowiedniej ochrony, co prowadzi do zatarcia elementów skrzyni.
- Nieprawidłowe przenoszenie momentu obrotowego – skrzynia zaczyna pracować mniej płynnie, co negatywnie wpływa na komfort jazdy.
- Uszkodzenie sterownika skrzyni biegów – jest to jeden z najczęściej występujących problemów, wynikających z zaniedbania wymiany oleju.
Jaki olej do Multitronic wybrać, aby uniknąć awarii?
Dobór odpowiedniego oleju do Multitronic jest kluczowy dla prawidłowego działania skrzyni biegów. Ze względu na specyficzną budowę i sposób pracy przekładni CVT, stosowany olej musi spełniać ściśle określone normy. Wybór niewłaściwego płynu może prowadzić do poważnych usterek i nieprawidłowej pracy skrzyni.
Przy wyborze oleju do Multitronic należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- Zgodność z normami producenta – olej musi spełniać normę określoną przez producenta skrzyni, co zapewnia optymalne parametry pracy.
- Właściwości smarne i chłodzące – olej CVT różni się od klasycznych olejów ATF stosowanych w automatycznych skrzyniach biegów i musi zapewniać odpowiednie tarcie dla łańcucha i wariatorów.
- Odporność na wysokie temperatury – wysoka temperatura pracy skrzyni CVT wymaga oleju o dużej stabilności termicznej, który nie traci swoich właściwości w miarę eksploatacji.
Podczas wyboru oleju warto kierować się następującymi zasadami:
- Stosować tylko oleje dedykowane do skrzyń CVT – używanie zwykłego oleju do automatycznych skrzyń biegów może doprowadzić do szybkiego zużycia elementów skrzyni.
- Unikać tanich zamienników – choć mogą one spełniać podstawowe normy, ich właściwości smarne mogą być niewystarczające, co przyspiesza zużycie skrzyni.
- Sprawdzać specyfikację techniczną – zawsze należy upewnić się, że wybrany olej odpowiada normie G 052 180 lub G 052 516, w zależności od generacji skrzyni Multitronic.
Regularna wymiana oleju i stosowanie płynów najwyższej jakości to podstawowy sposób na zapewnienie długiej i bezproblemowej pracy przekładni.
Jak prawidłowo przeprowadzić wymianę oleju w skrzyni Multitronic?
Wymiana oleju w Multitronic to proces wymagający precyzji i przestrzegania określonych procedur. Skrzynie CVT są niezwykle czułe na jakość oleju oraz poziom jego napełnienia, dlatego każda wymiana powinna być wykonana zgodnie z zaleceniami producenta. Warto pamiętać, że nieprawidłowe przeprowadzenie wymiany może doprowadzić do poważnych uszkodzeń przekładni.
Krok po kroku – jak wymienić olej w Multitronic?
- Przygotowanie pojazdu
- Pojazd powinien znajdować się na równej powierzchni lub podnośniku, umożliwiającym dostęp do skrzyni biegów.
- Silnik powinien być wyłączony i ostudzony, aby uniknąć poparzeń gorącym olejem.
- Spuszczenie starego oleju
- Zlokalizuj korek spustowy, który zazwyczaj znajduje się na spodzie skrzyni biegów.
- Odkręć korek i pozwól, aby zużyty olej całkowicie spłynął do pojemnika. Ilość spuszczonego oleju wynosi zwykle około 4–5 litrów.
- Zamknięcie otworu spustowego
- Po całkowitym spuszczeniu oleju, zakręć korek spustowy i dokręć go momentem obrotowym zalecanym przez producenta (zwykle ok. 24 Nm).
- Napełnianie skrzyni nowym olejem
- Zlokalizuj korek wlewu i kontroli poziomu oleju. Jest to otwór przelewowy, przez który należy wprowadzić nowy olej.
- Wlej nowy olej do skrzyni – ilość powinna być zbliżona do tej, która została spuszczona (około 4–5 litrów).
- Uruchomienie silnika i cyrkulacja oleju
- Po uzupełnieniu oleju, uruchom silnik i wciskając pedał hamulca, przełączaj skrzynię przez wszystkie tryby (P, R, N, D). W każdej pozycji zatrzymaj się na kilka sekund, aby umożliwić równomierne rozprowadzenie oleju.
- Sprawdzenie poziomu oleju
- Za pomocą urządzenia diagnostycznego sprawdź temperaturę oleju w skrzyni – powinna wynosić około 35–45°C.
- Odkręć korek kontrolny – jeśli olej zacznie się wylewać, oznacza to, że poziom jest prawidłowy. Jeśli olej nie wypływa, należy go uzupełnić.
- Po skontrolowaniu poziomu, zakręć korek i dokręć go odpowiednim momentem obrotowym (ok. 20 Nm).
Warto podkreślić, że wymiana oleju w Multitronic może być przeprowadzona metodą statyczną lub dynamiczną. Metoda dynamiczna pozwala na dokładniejsze usunięcie starego oleju, dlatego jest polecana przez wielu specjalistów.
Najczęstsze błędy przy wymianie oleju i jak ich unikać?
Wymiana oleju w Multitronic wymaga precyzji i znajomości procedur. Niestety, wielu kierowców i mechaników popełnia błędy, które mogą doprowadzić do szybszego zużycia skrzyni biegów, a nawet do jej poważnych uszkodzeń. Oto najczęstsze błędy, których należy unikać:
- Stosowanie niewłaściwego oleju: Multitronic wymaga specjalnego oleju CVT, spełniającego normy określone przez producenta. Użycie zwykłego oleju ATF może prowadzić do szybkiego zużycia łańcucha i wariatorów.
- Pomijanie regularnej wymiany: Niektórzy kierowcy zakładają, że olej w skrzyni CVT nie wymaga wymiany. To błąd! Olej w Multitronic powinien być wymieniany co 60 000 km, a w przypadku intensywnej jazdy – nawet częściej.
- Nieodpowiednie sprawdzanie poziomu oleju: Pomiar poziomu oleju powinien odbywać się przy określonej temperaturze (35–45°C). Sprawdzenie poziomu na zimnym silniku lub po przekroczeniu tej temperatury może prowadzić do niewłaściwego napełnienia, co skutkuje problemami z pracą skrzyni.
- Brak odpowietrzenia skrzyni po wymianie: Po wlaniu nowego oleju, należy przełączać skrzynię przez wszystkie tryby, aby olej mógł prawidłowo rozprowadzić się wewnątrz układu. Pominięcie tego kroku może prowadzić do nierównej pracy przekładni.
- Zaniechanie wymiany filtra oleju: W skrzyniach Multitronic filtr oleju jest często zabudowany wewnątrz skrzyni i nie wymienia się go podczas standardowej wymiany oleju. Jednak w przypadku większych przebiegów lub napraw skrzyni warto rozważyć jego wymianę, co zapewni dodatkową ochronę.
Prawidłowa wymiana oleju w Multitronic i stosowanie się do zaleceń producenta to klucz do długiej i bezawaryjnej pracy skrzyni biegów.
Więcej na stronie: olej do Multitronic.
You may also like
Najnowsze artykuły
- Wymiana oleju w Multitronic – jak dbać o przekładnię i jaki olej do Multitronic wybrać?
- Restrukturyzacja a upadłość – kluczowe różnice i wybór najlepszego rozwiązania dla firmy
- Jak wypożyczalnia sprzętu ogrodowego pomaga zadbać o ogród bez dużych inwestycji
- Pick up: wszechstronne rozwiązanie dla biznesu i rekreacji
- Program do rejestracji pacjentów a ochrona danych osobowych – co powinien spełniać system?
O naszym portalu
Szukasz miejsca, gdzie znajdziesz informacje i artykuły na różne tematy? Nasz portal wielotematyczny oferuje bogaty wybór tekstów z dziedziny sportu, rozrywki, biznesu, podróży, technologii i wielu innych. Każdy znajdzie u nas coś dla siebie.
Kategorie
- Biznes i finanse
- Budownictwo i architektura
- Dom i ogród
- Dzieci i rodzina
- Edukacja i nauka
- Elektronika i Internet
- Fauna i flora
- Film i fotografia
- Inne
- Kulinaria
- Marketing i reklama
- Medycyna i zdrowie
- Moda i uroda
- Motoryzacja i transport
- Nieruchomości
- Praca
- Prawo
- Rozrywka
- Ślub, wesele, uroczystości
- Sport i rekreacja
- Technologia
- Turystyka i rekreacja
Dodaj komentarz